Laatst geüpdatet op januari 16, 2024

Sinds 27 september 2020 zijn BV’s en andere typen organisaties verplicht om hun UBO’s , ofwel ultimate beneficial owners, te registreren in het UBO-register. Dit is het gevolg van een Europese regelgeving.

Ben jij eigenaar van een BV, of ga je een BV oprichten? Dan is de kans groot dat jij met deze nieuwe regel te maken krijgt. Wanneer moet jij je als UBO inschrijven in het UBO-register? En hoe? Hoe zit het met je privacy? We hebben eerder verteld wat een UBO is en leggen je nu hieronder alles uit over het UBO-register.

Moet ik UBO’s inschrijven?

Nee, in sommige gevallen hoef jij jezelf niet in te schrijven in het UBO register. Heb je bijvoorbeeld een eenmanszaak? Dan is registratie niet nodig. Als je bedrijf één van de volgende vennootschappen of andere juridische entiteiten is, moet je de UBO(‘s) altijd inschrijven:

  • (niet-beursgenoteerde) BV’s en NV’s;
  • stichtingen, sommige verenigingen, onderlinge waarborgmaatschappijen, coöperaties;
  • en personenvennootschappen (maatschappen, vennootschappen onder firma en commanditaire vennootschappen).

Download de gratis Rechtsvorm Gids & lees alles over het kiezen van de juiste rechtsvorm

Let op: geen UBO register inschrijving nodig voor buitenlandse ondernemingen

Een buitenlandse rechtspersoon hoeft geen UBO’s in te schrijven in Nederland. Heb jij dus een buitenlandse onderneming waarmee je zaken wil doen in Nederland? Dan moet jij je UBO’s inschrijven in het land waar je buitenlandse onderneming is opgericht. Dit geldt overigens ook voor buitenlandse rechtspersonen die alleen vestigingen (branch offices) in Nederland hebben.

Hoe schrijf ik een UBO in?

Ben jij erover uit en kwalificeer je als een UBO? In dat geval ben jij verplicht om je te in te schrijven in het UBO register. Hoe doe je dat? Dat is afhankelijk van je situatie. Je zal in elk geval altijd een UBO verklaring moeten invullen.

Bij Ligo krijg je een verklaring op maat met heldere instructies zodat jij binnen no-time klaar bent met het invullen van je gegevens. Het registreren? Dat neemt onze notaris je uit handen.

Hieronder krijg je alvast een voorproefje van hoe een uiteindelijk belanghebbenden verklaring eruit ziet en leggen we uitgebreid uit wat jij in jouw situatie kan verwachten.

UBO registratie bij BV oprichting

Als je een BV opricht, zal de notaris je uiteindelijk belanghebbende registreren in het UBO-register. Wat je daarvoor moet aanleveren als UBO verschilt van geval tot geval. De belangrijkste documenten zijn: een ingevulde UBO verklaring, de oprichtingsakte van de BV en het aandeelhoudersregister.

Als je bij Ligo een BV opricht, regelen we de volledige registraties van de UBO’s voor je. Weet je dus inmiddels voldoende over het registreren van een UBO en wil jij je eigen BV oprichten? Richt je BV dan voordelig bij Ligo op!

UBO registratie bij aandelenoverdracht

Het UBO register is ook van belang bij een aandelenoverdracht. Een nieuwe aandeelhouder kan er namelijk toe leiden dat er een nieuwe UBO moet worden ingeschreven in het register. De notaris zal dit dan moeten aanpassen in het register.

De notaris zal in dat geval naast de ingevulde verklaring en je akte van oprichting ook het originele aandeelhoudersregister nodig hebben. Ben je dat kwijt? Lees hier wat je dan moet doen.

Zonder het origineel van je aandeelhoudersregister kan de notaris niet achterhalen wie er in het verleden je UBO’s waren. Zorg daarom dat je dit document altijd goed bewaart en bijgewerkt houdt.

UBO registratie bij bestaande onderneming

Heb je jouw onderneming voor 27 september 2020 opgericht? Of heb je vóór 27 september 2020 aandelen verkregen in een onderneming? Dan moet je er zelf voor zorgen dat jij en de eventuele andere UBO’s worden geregistreerd.

Je hebt tot 27 maart 2022 de tijd voor de registratie. Doe je dit niet? Dan kan je uiteindelijk een boete krijgen van maximaal € 21.750,- of zelfs een taakstraf of gevangenisstraf.

Schrijf je daarom zo snel mogelijk in bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kan eenvoudig online bij de KvK met een inschrijfformulier, of via de notaris.

UBO registratie bij aandelenoverdracht: Het UBO-register is ook van belang bij een aandelenoverdracht. Een nieuwe aandeelhouder kan er immers toe leiden dat er een nieuwe UBO geregistreerd moet worden.

De notaris moet dit dan aanpassen in het UBO-register. Hij heeft in die situatie daarom naast de ingevulde UBO-verklaring(en) en oprichtingsakte ook het originele aandeelhoudersregister nodig. Op deze manier kan de notaris achterhalen wie er in het verleden UBO’s waren en of de aandelenoverdracht hier iets aan heeft veranderd.

UBO registratie bij bestaande onderneming: Heb je jouw onderneming voor 27 september 2020 opgericht? Of heb je voor 27 september 2020 aandelen verkregen in een onderneming? Dan moet je er zelf voor zorgen dat jij en de eventuele andere UBO’s worden geregistreerd.

Je hebt tot 27 maart 2022 de tijd voor de registratie. Doe je dit niet, dan kan je uiteindelijk een flinke boete krijgen. Schrijf je daarom zo snel mogelijk in bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kan eenvoudig online bij de KvK, via een inschrijfformulier van de Kamer van Koophandel, of via de notaris.

Zijn mijn UBO gegevens openbaar?

Ben jij een UBO? Dan zijn bepaalde gegevens van jou openbaar. Denk hierbij aan je naam, het land waar je woont, je geboortedatum, je nationaliteit, en een beschrijving van je aandelenbelang als het gaat om een BV. Maar let op, het opvragen van deze gegevens uit het register kost wel geld.

Bovendien kan je in het UBO-register alleen zoeken op naam van de onderneming. Dus niet op de naam van de UBO zelf. Maar welke gegevens zijn dan niet openbaar? De privacy van de UBO wordt in bepaalde mate wel beschermd.

Zo is je woonadres niet voor iedereen toegankelijk. Alleen bevoegde autoriteiten kunnen deze gegevens inzien. Denk aan het Openbaar Ministerie van justitie voor hun onderzoek in witwaspraktijken en terrorismefinanciering.

Sinds 22 november 2022 zijn de UBO-gegevens niet langer openbaar en is het niet mogelijk om een KVK-uittreksel van het UBO-register aan te vragen. Dit komt door een besluit van Minister Kaag van het ministerie van Financiën, die KVK heeft gevraagd tijdelijk geen UBO-informatie meer te verstrekken.

De beslissing is genomen vanwege een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Hierdoor is het momenteel niet mogelijk om informatie over UBO’s op te vragen via het UBO-register.

Waarom is er een UBO-register?

Op grond van een Europese richtlijn (de Vierde en Vijfde Anti-witwasrichtlijn) moeten alle EU-lidstaten een UBO-register te hebben. Het Nederlandse UBO-register bestaat sinds september 2020. Het register is voornamelijk opgezet om terrorisme financiering en witwaspraktijken te voorkomen.

Kort gezegd worden in het register de personen opgenomen die ‘aan de touwtjes trekken’ bij Nederlandse vennootschappen en entiteiten. Door dit transparant te maken, kan financiële criminaliteit minder makkelijk worden verborgen.

Daarnaast kan jij als ondernemer zo beter controleren met wie je zaken doet. Het register is namelijk grotendeels openbaar en gekoppeld aan het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel beheert het register ook zelf.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Vragen over het registreren van UBO’s?

Heb je nog vragen over de registratie van UBO’s? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan elke dag voor je klaar om je te helpen. Je kunt ons op werkdagen tussen 9:00 en 18:00 telefonisch bereiken via 020-3031043 om je gratis te laten adviseren.

Daarnaast zijn we elke dag van 9:00 tot 22:00 bereikbaar via onze online chat. Hulp nodig in het weekend? Ook dan kun je ons van 10:00 tot 18:00 bereiken via onze online chat.

Tereza Raudnitzova
Laatste berichten van Tereza Raudnitzova (alles zien)