Laatst geüpdated op april 12, 2023 door Wendy Bogers

Project CeCe

Project CeCe verzamelt het aanbod van meer dan 300 verschillende duurzame webshops op één website. Het doel is om het makkelijk te maken om duurzame kleding keuzes te maken. We verzamelen daarom niet alleen de producten, maar geven ook veel informatie over waarom een merk precies duurzaam is en delen informatie over duurzaamheid.

Met behulp van 5 verschillende labels van duurzaamheid kun je direct zien waarom een merk precies duurzaam is. Nu duurzaamheid een hot topic is, heeft elk merk inmiddels wel ergens op hun website een kopje over ‘duurzaamheid’ staan.

Echter zijn die verhalen bij de meeste merken gebakken lucht; ze hebben misschien wel collecties die duurzamer zijn dan hun standaardcollectie, maar dat zijn slechts kleine percentages van hoeveel ze totaal produceren. Daarnaast wordt het ethische aspect van duurzaamheid daarbij vaak weggelaten.

‘Project Cece werkt alleen samen met merken die volledig duurzaam zijn. We controleren elke webshop voordat ze worden toegelaten op onze website en werken alleen samen als ze structureel en significant bijdragen aan een duurzame en eerlijke mode-industrie.’

Hoe is het begonnen?

Ik kon vroeger enorm genieten van shoppen. Het liefst kocht ik wekelijks nieuwe kleding, wat bij fast fashion merken makkelijk kan met een kleine portemonnee. Totdat ik de documentaire The True Cost zag. In deze documentaire werden de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de mode-industrie blootgelegd én de gevolgen van de overproductie van kleding op het milieu.

Heftig! Ik vond het bizar dat ik hier met mijn kledingkeuzes aan bij droeg en besloot het roer om te gooien. Eerst ging ik cold turkey en kocht een tijd geen kleding. Toen besloot ik dat -omdat ik door minder te kopen, de keren dat ik wel iets kocht ook meer kon uitgeven- ik eigenlijk wou bijdragen aan kledingmerken die wel eerlijk en duurzaam produceren.

Het lastige? Dit zijn niet de merken die je tegenkomt in de Kalverstraat. We zijn toen begonnen met een proof of concept-fase, waarmee we testten of er überhaupt vraag was naar een website als de onze.

Dat bleek gelukkig al vrij snel zo te zijn. Vervolgens hebben we veel advies ingewonnen en leerden we enorm veel van ervaringen van anderen – hoe zij hun bedrijf zijn opgestart, de problemen die ze tegen kwamen bij het opschalen van hun bedrijf en hoe ze konden groeien.
melissa_andrew-1

Financiering en oprichting BV

In eerste instantie hebben we erg lang gebootstrapt; we hielden de kosten laag door ons geld te verdienen met andere banen en studiefinanciering en al het geld wat we met Cece verdienden kon weer terug in het bedrijf. Dit ging op zich prima, maar we merkten dat we daardoor niet zo hard konden groeien als we wouden.

Toen zijn we op zoek gegaan naar externe investering, die we toen vonden bij ASIF. Omdat we investeerders hadden gevonden die enkel in een BV wilden investeren, hebben we voor een BV gekozen. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn om – tot op zekere hoogte – afgedekt te zijn voor persoonlijke aansprakelijkheid.

Een BV oprichten met gratis advies van de Ligo specialisten?

Meer dan 100.000+ ondernemers kozen voor de oplossing van Ligo

Toekomstplannen

We zijn nu bezig met een internationaal platform dat vanuit heel Europa te bezoeken is. Zo kunnen we niet alleen mensen vanuit heel Europa helpen met het vinden van duurzame mode, maar ook vergroten we zo de markt voor lokale partners.

Daarnaast zijn we nu bezig met verschillende projecten die onze website veel gebruiksvriendelijker maken.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Jouw gouden tip voor beginnende ondernemers?

Laat je niet tegen houden door perfectionisme; zelf hebben we meerdere keren gehad dat we bijna verlamd raakten door perfectionisme. Zo was de website eigenlijk al heel lang goed genoeg voordat we hem uiteindelijk online durfden te gooien. Uiteindelijk zien mensen helemaal niet wat jij zo slecht vond of komen ze juist met feedback waar jij weer niet over had nagedacht.

Ondernemen is niet alleen maar rozengeur en maneschijn; je leest vaak en veel over de succesverhalen, maar hoe veel stress en hard werk daarachter zit komt niet veel naar boven.

Zorg er dus voor dat je bereid bent hard te werken en dat je een groep motiverende mensen om je heen hebt waarop je kunt terugvallen als het even tegen zit!

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)