Laatst geüpdated op maart 22, 2024 door Wendy Bogers

Ook interessant:

  1. Goodwill: wat is het en hoe bereken je het?
  2. Next level voor Ligo
  3. Verzekerd van juridisch correcte documenten

De 3 meest gestelde vragen over corona op de werkvloer

Als het een beetje meezit, kunnen we de komende zomer weer genieten van een drankje op een zonnig terras. Maar hoe bereid je jouw werknemers goed voor op een lockdown-vrije zomer?

Kan je hen verplichten zich te laten vaccineren, een mondkapje te dragen of naar kantoor te komen? Hieronder beantwoorden we deze vragen, en meer.

Mag ik mijn werknemers verplichten zich te vaccineren?

Nee, vaccinatie is helemaal vrijwillig. Er bestaat dan ook geen wettelijke verplichting. Een vaccinatieplicht vormt een inbreuk op het grondrecht van onaantastbaarheid van het lichaam. Je mag dit als werkgever dus niet van je werknemers vragen.

Mag ik mijn werknemers verplichten om een mondkapje te dragen?

Een werknemer vragen een mondkapje te dragen, wordt gezien als een veiligheidsinstructie en mag jij als werkgever inderdaad doen. Je mag ook een officiële waarschuwing geven als een werknemer dit weigert.

Draagt jouw werknemer na de waarschuwing nog steeds geen mondkapje? Dan kunnen er grote gevolgen voor de werknemer zijn. Na een tweede waarschuwing, zou je over kunnen gaan tot ontslag. Echter, het blijft verstandig om eerst in gesprek met de werknemer te gaan.

Tenslotte raden we je aan om het beleid over het dragen van mondkapjes op de werkvloer vast te leggen. Bijvoorbeeld door middel van een e-mail. Zo kan je bewijzen dat er een bepaalde regel geldt waar werknemer zich niet aan houdt.

Mag ik mijn werknemers verplichten om naar werk te komen?

Op advies van het kabinet, werkt het grootste deel van Nederland momenteel thuis. Maar wat mag jij als werkgever wél en niet vragen van je werknemers met betrekking tot het thuiswerken? Hieronder vind je enkele richtlijnen voor jouw onderneming.

  • Ga eerst na of de Wet Flexibel Werken (WFW) op jouw onderneming van toepassing is. Is dit het geval? Dan kan een werknemer een verzoek tot wijziging van de arbeidsplaats indienen. Alleen bij een zwaarwegend bedrijfsbelang kan jij dit als werkgever afwijzen.
  • Is de WFW niet van toepassing? Dan mag jij je werknemers vragen op kantoor te komen. Je moet dan wel voor een ‘corona-proof’ werkomgeving zorgen.

Op dit moment ligt het wetsvoorstel Werken Waar Je Wil op tafel. Dit maakt het makkelijker voor werknemers om te vragen om thuis te werken. Zodra hier meer over bekend is, zullen we jou als ondernemer op de hoogte stellen.

Je succesvolle webshop starten in 7 stappen

Nu de meeste fysieke winkels hun deuren tijdelijk hebben moeten sluiten, bieden webwinkels een uitkomst. Het aantal webwinkels is de afgelopen maanden geëxplodeerd en kan voor jou ook een oplossing zijn.

Hoe zorg jij ervoor dat jij deze kans succesvol aangrijpt? Wij zetten voor je uiteen waar je aan moet denken om je onderneming online te starten.

  • Denk allereerst na over jouw juridische structuur. Wil je bijvoorbeeld je webwinkel scheiden van je fysieke winkel? Of heb je nu een eenmanszaak? Vaak is een BV oprichten de beste optie. Met name door de beperkte aansprakelijkheid en de vele andere voordelen van de BV. Twijfels? Bespreek het gratis met onze juristen.

Download de gratis Rechtsvorm Gids

Hierin lees je alles wat je moet weten over het kiezen van de juiste rechtsvorm.

  • Registreer zo snel mogelijk jouw domeinnaam (dit is het internetadres van de webshop). Zo kan een andere ondernemer er niet mee aan de haal gaan. Tip: claim naast de .nl ook de .com, en eventueel ook de .be en de .de.
  • Laat je algemene voorwaarden opstellen om je risico’s en aansprakelijkheid te beperken richting je klanten. Met algemene voorwaarden is het voor je klanten direct duidelijk welke rechten en plichten zij hebben en dek jij jezelf tegelijkertijd goed in. Door het laten opstellen van algemene voorwaarden verklein jij eenvoudig je risico’s.

Let op: dat je de algemene voorwaarden voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst bij de klant onder de aandacht brengt. Dit kan je eenvoudig doen door bijvoorbeeld een aanvinkvakje op te nemen vlak voor de betaling. Je klant verklaart dan akkoord te zijn gegaan met je algemene voorwaarden door het vakje aan te vinken.

Via Ligo kan al vanaf € 39 je algemene voorwaarden op maat maken en downloaden. Bij Ligo zijn zowel algemene voorwaarden voor de verkoop aan consumenten als aan bedrijven beschikbaar. De algemene voorwaarden zijn daarnaast ook in het Engels te downloaden.

Wil je algemene voorwaarden die volledig aansluiten op jouw onderneming en heb je behoefte aan specifieke bepalingen? Bij Ligo kan je al vanaf € 350 je algemene voorwaarden volledig op maat laten maken door een specialist. Twijfels over waar jij behoefte aan hebt? Bel of chat gerust met onze juristen.

  • Ga op de juiste manier om met de persoonsgegevens van je klanten. Als je toestemming vraagt aan klanten, zit je altijd safe. Doe je dit niet, dan loop je risico op boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ter hoogte van 4 % van de jaaromzet. Plaats daarnaast een privacyverklaring op je website. Via deze verklaring kunnen je klanten zien welke persoonsgegevens je verzamelt en voor welk doel. Zo kunnen zij niet voor verrassingen komen te staan.
  • Als je zogeheten “cookies” plaatst op je website, dan moet je ook altijd nagaan of je hiervoor toestemming moet vragen aan de klant. Dit moet in elk geval altijd bij ‘tracking cookies’. Deze cookies houden bij welke pagina’s door welke klant worden bezocht. Bij het gebruik van cookies is het daarom sterk aan te raden om een cookiebeleid te publiceren, waarin staat wat cookies zijn, welke cookies je plaatst en voor welk doel.
  • Publiceer een disclaimer op je website om je aansprakelijkheid uit te sluiten of te beperken. In deze disclaimer voor websites informeer je de bezoeker van de website over de inhoud van je website. In je disclaimer geef je bijvoorbeeld aan hoe actueel de inhoud van je website is en of de afbeeldingen op de website door jou zijn gemaakt waardoor er auteursrecht op rust.
  • Goed advies is goud waard en hoeft geen honderden euro’s te kosten. Wij staan graag altijd voor je klaar om te sparren of een probleem te doorspreken. Geïnteresseerd? Ontdek de vele voordelen van het Ligo plan hier. Zo zorg jij ervoor dat je zaken juridisch goed zijn geregeld en kan je met een gerust hart zaken doen.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Heb je nog vragen? Het team van Ligo helpt jou graag. Wij staan altijd voor je klaar op de chat via onze website. Je kunt ons ook altijd bellen op 020 – 303 1043 of mailen naar support@ligo.nl.

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)