Ligo

Juridische tips en informatie om zorgeloos te ondernemen

BV starten: een stappenplan

Posted by Wendy Bogers on 8 sep. 2017 17:24:21
Wendy Bogers
Find me on:

Klaar om eindelijk een bedrijf te starten en je droom te realiseren door te beginnen met ondernemen? Heel goed, maar waar moet je starten om alle te regelen voor je onderneming? Welke stappen moet je zetten? Veel mensen kiezen ervoor om een BV te starten, maar hoe weet je of je alle stappen goed hebt doorlopen om goed van start te gaan met je BV? De oprichting van een holdingstructuur, de contracten voor de Belastingdienst, de wettelijke vereisten waar je aan moet voldoen, de risico's..  Dergelijke zaken kunnen er al snel voor zorgen dat je ondernemerslust afzwakt. Maar geen zorgen. In dit artikel vind je een uitgebreid stappenplan voor het starten van jouw BV. Wel zo handig, zodat jij jouw kostbare tijd en energie kunt besteden aan het verwezenlijken van je ambitie.

Start nu met je BV

BV-starten-stappenplan

De meest gekozen rechtsvorm door ondernemers is de Besloten Vennootschap (BV). Deze rechtsvorm is aantrekkelijk voor als je met investeerders werkt, voor een professionele uitstraling en voor fiscale voordelen. Verder beperk je jouw financiële risico's, omdat jouw privé vermogen is afgeschermd van risico's in de BV. Als het fout gaat, ben je in beginsel alleen aansprakelijk voor datgene dat je in de BV hebt geïnvesteerd.  Je kunt tegenwoordig al een BV oprichten met een startkapitaal van €0,01,  wat het starten van een BV erg laagdrempelig maakt. In deze blog staat uitgebreid omschreven wat de voordelen van een BV zijn!

Stap 1: Het ondernemingsplan

De eerste stap van het stappenplan BV starten is een duidelijk uitgewerkt ondernemingsplan. Een dergelijk ondernemings- of businessplan is handig voor jezelf, omdat het leidt tot een heldere weergave van je diensten/ producten en je visie. Op z’n beurt is dit weer noodzakelijk voor de marketing van je product of dienst en het eventueel aantrekken van externe financiering. Denk goed na over de activiteiten en doel van je bedrijf, je doelgroep, het probleem dat je oplost voor je toekomstige klanten, de bedrijfsnaam (is de naam die je wil wel beschikbaar?), de vestigingsplek van de BV en de verdeling van verantwoordelijkheden binnen je bedrijf.

Stap 2: Persoonlijke holding oprichten

Een volgende stap in het stappenplan BV starten is het opzetten van je persoonlijke holding. Er wordt wel eens gezegd, één BV is geen BV. Een persoonlijke holding is een vennootschap (BV) die aandelen houdt in een andere vennootschap. Als ondernemer houd je aandelen in de persoonlijke holding en deze holding houdt op haar beurt aandelen in de werk-BV (jouw nieuwe bedrijf). Jij richt dus twee BV’s op, een zogenaamde holdingstructuur. Hiermee geniet je fiscale voordelen en scherm je je aansprakelijkheid verder af. Richt de holding meteen op, zodra je een BV gaat starten. Indien je dit in een later stadium doet, zorgt dit voor onnodige kosten en gedoe (kostbare aandelenoverdracht en betaling koopprijs aandelen). Zo richt je in 3 eenvoudige stappen een persoonlijke holding op:

- Doorloop een eenvoudige vragenlijst over de holding via Ligo, waarna je direct een concept-oprichtingsakte ontvangt

- Ga langs bij een notaris voor persoonlijk advies en het ondertekenen van de akte

- De holding wordt opgericht en je ontvangt de finale stukken veilig en snel in je Ligo dashboard

Bekijk hieronder hoe je eenvoudig in 3 stappen een BV of holding opricht. Je richt al een holding op vanaf € 249,-. Ligo werkt met vele notarissen in verschillende steden in Nederland. 

 

Stap 3: Oprichten werk-BV

Nadat je het proces bent gestart voor de oprichting van de holding kun je hetzelfde doen voor de werk-BV. De werk-BV is de BV die de daadwerkelijke activiteiten van je nieuwe bedrijf verricht en wordt op dezelfde eenvoudige manier als de holding opgericht. Via Ligo kun je hier starten met de oprichting van je (werk-)BV voor slechts € 249,-.  Dit kun je gelijktijdig met het oprichten van je holding doen.

Stap 4: Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

Zodra de holding en de werk-BV zijn opgericht, is het volgende onderdeel van het stappenplan BV starten de inschrijving van je nieuwe onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK). Indien je de BV opricht via Ligo, hoef je dit papierwerk niet zelf te doen! Onze notarissen regelen dit voor je. Binnen 1 tot 3 dagen na oprichting is het KvK-uittreksel beschikbaar dat je van Ligo notaris gratis in je dashboard ontvangt. Bekijk hier de video van één van onze notarissen Hermans & Schuttevaer Notarissen met uitleg over de statuten van de BV: onderdeel naam en zetel.

Stap 5: Zakelijke bankrekening openen voor je BV

Een bankrekening voor je onderneming openen is noodzakelijk om je privé en zakelijke financiën gescheiden te houden wanneer je een BV start. De holding en de werk-BV dienen een aparte bankrekening te hebben. Via het Ligo dashboard kun je direct een bankrekening aanvragen voor je BV's. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van de samenwerking tussen Ligo en Knab. Bij Knab heb je al voor slechts €5,- per maand een zakelijke bankrekening.

Stap 6: Brief uitsturen verlaging salaris DGA

De BV is in beginsel verplicht een directeur-grootaandeelhouder (DGA) een salaris van minimaal €45.000,- per jaar uit te keren. Mocht je BV niet genoeg omzet draaien om per DGA dit salaris uit te keren, geen paniek! Je kan door middel van een brief de Belastingdienst verzoeken dit salaris te verlagen voor jou. Wacht niet met het versturen van deze brief. Voorkom dat je inkomstenbelasting moet betalen over salaris dat je wellicht niet eens hebt ontvangen! Bij Ligo maak je deze brief eenvoudig op maat, waarna je hem per post naar het belastingkantoor bij jou in de buurt kunt sturen.

Stap 7: Contracten voor BV starten

Managementovereenkomst tussen de werk-BV en holding

De volgende stappen van het stappenplan bedrijf starten zien op juridische documenten die je nodig hebt als je een BV gaat starten. Je hebt bijvoorbeeld een managementovereenkomst nodig, waarin je de verhoudingen vastlegt tussen jou als DGA, de holding en de werk-BV. De holding zal de bestuurder zijn van de werk-BV, maar de holding kan uiteraard niet zelf de managementtaken uitvoeren. De DGA (als manager) wordt daarom door de holding uitgeleend aan de werk-BV om managementtaken uit te voeren. In deze overeenkomst leg je onder andere de managementvergoeding vast. Deze kan de holding factureren aan de werk-BV.

Al je overeenkomsten kun je op maat maken bij Ligo. Met een Ligo Plan heb je toegang tot meer dan 100 altijd up-to-date overeenkomsten van gegarandeerde kwaliteit. Daarnaast krijg je dan korting op je eerste BV, algemene voorwaarden op maat en je merkregistratie. De kosten van het jaarlijkse Ligo Plan zijn even hoog als één contract laten opstellen door een advocaat. Tel uit je winst!

Rekening-courant overeenkomsten

Je dient een rekening-courant overeenkomst te sluiten tussen jou als DGA en je persoonlijke holding. Je zult namelijk met enige regelmaat relatief kleinere bedragen voorschieten voor je holding, en andersom. Denk bijvoorbeeld aan een zakelijk etentje. Met de rekening-courant overeenkomst leg je schriftelijk vast dat alle geld- en schuldvorderingen die de DGA en de holding over en weer op elkaar hebben automatisch worden verrekend. Door dit vast te leggen voorkom je dat de Belastingdienst de bedragen die je voorschiet aanmerkt als schenkingen waarover je belasting dient te betalen.

Je dient ook een rekening-courant overeenkomst te sluiten tussen de werk-BV en de holding. Net als de rekening-courant overeenkomst tussen de DGA en de holding, is deze overeenkomst belangrijk voor de Belastingdienst.

Arbeidsovereenkomst DGA

Je hebt verder nog een arbeidsovereenkomst tussen jou als DGA (werknemer van de holding) en de holding (de werkgever) nodig. Mocht de werk-BV failliet gaan en je hebt geen arbeidsovereenkomst, dan wordt het betaalde loon gezien als een onverschuldigde betaling. Dit betekent dat je als DGA het ontvangen loon dient terug te betalen aan de werk-BV. Dit voorkom je eenvoudig met deze arbeidsovereenkomst.

Aandeelhoudersovereenkomst

Heeft de werk-BV meerdere aandeelhouders? Dan heb je een aandeelhoudersovereenkomst nodig. In dit document leg je afspraken vast tussen de aandeelhouders. Wat als er een geschil optreedt tussen de aandeelhouders? Of als iemand langdurig ziek wordt? Hoe zit het met concurrerende activiteiten van een aandeelhouder? Wat als een aandeelhouder wil vertrekken of de boel wil verkopen aan een geïnteresseerde? Er kunnen allerlei situaties ontstaan die niet in de statuten of de wet zijn geregeld. Deze zaken regel je dan ook in een aandeelhoudersovereenkomst, waardoor langlopende dure procedures voorkomen kunnen worden.

Stap 8: Merk registreren

Een belangrijk onderdeel van het stappenplan voor het opzetten van je bedrijf, is het laten registreren van je merk. Merken geven producten en diensten een identiteit. Een merkregistratie kun je zien als je identiteitsbewijs. Zonder registratie kun je geen beroep doen op de wettelijke rechten die het merkenrecht biedt, zelfs niet na jarenlang gebruik. Bescherm dan ook je bedrijf door direct je merk te laten registreren. Ook de merkregistratie kun je regelen bij Ligo, zodat je al je juridische zaken onder 1 dak hebt. Met een Ligo Plan krijg je hier korting op.

Stap 9: Aansprakelijkheid beperken na BV starten

Nu je een onderneming met een solide basis hebt opgericht door inachtneming van bovenstaande onderdelen van het stappenplan, dien je voor afdekking van risico’s te zorgen zodat je BV juridisch gezond blijft. Het belang van goede contracten zoals arbeidsovereenkomsten, algemene voorwaarden, stageovereenkomsten, freelance overeenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten en akten van overdracht van rechten kan niet genoeg worden benadrukt. Als ondernemer, zal je met veel juridische vraagstukken worden geconfronteerd en daarom is het zeker geen overbodige luxe regelmatig met een advocaat te gaan zitten.

Stap 10: Administratie aanleggen voor je BV

Het is erg belangrijk om je financiële administratie, waaronder ook je salarisadministratie valt, op orde te hebben bij het starten van een BV. Wil je dit niet uitbesteden? Houd je inkomsten en uitgaven goed bij door bijvoorbeeld gebruik te maken van een online boekhoudprogramma. Als financiële zaken niet iets is waar je veel verstand van hebt, of je wil hier liever geen tijd aan besteden, dan is het aan te raden om een boekhouder of accountant in te schakelen. Ligo kan je helpen bij het vinden van de juiste boekhouder of accountant voor je bedrijf.

Stap 11: Verzekeringen regelen

Je loopt als ondernemer nu eenmaal risico's, maar met de juiste keuzes kan je deze zoveel mogelijk afdekken. Bijvoorbeeld met contracten en goed juridisch advies van advocaten. Om jezelf financieel verder in te dekken, kun je verzekeringen afsluiten. Hierbij kun je denken aan verzekeringen voor bestuurdersaansprakelijkheid, schade veroorzaakt door zakelijke conflicten of arbeidsongeschiktheid van personeel. Samen met onze specialistische partner Poundwise hebben we een gratis verzekeringscheck ontwikkeld. Met deze check  krijg je een gratis adviesgesprek met een onafhankelijke verzekeringsspecialist. Voor onze klanten hebben we ook nog een mooie korting geregeld op verzekeringen! Start hier de verzekeringscheck.

Stap 12: Interne processen opzetten

Verder is het belangrijk om voor jezelf stappenplannen op te stellen over hoe je met bepaalde (vervelende) situaties om zal gaan. Wat ga je doen als een klant een factuur niet voldoet? Hoe zou je iemand ontslaan? Hoe ga je een bepaalde software laten maken? Wat zijn de stappen om een financiering binnen te halen? Dit soort kwesties goed in kaart brengen is een zeer tijdrovend maar cruciaal vereiste indien je een goed georganiseerd, succesvol bedrijf wenst te leiden. Bij Ligo nemen we je al deze hassle uit handen. Als member heb je toegang tot al onze workflows (juridische to do lists) waar we jou stap voor stap door deze haast onvermijdelijke situaties slepen.

Start nu met je BV

Opties om je BV te starten

Heb je besloten een BV te starten, nu je precies weet welke stappen je dient te doorlopen?  Dan heb je de volgende opties bij een BV starten.

  1. Je kunt langs een reguliere notaris gaan. Het nadeel van deze optie is dat de procedure vrij lang kan duren en de kosten hoog kunnen oplopen. Ook dien je meerdere malen langs het kantoor van de notaris te gaan.
  2. Je kunt je BV online oprichten. Kies je voor BV oprichten via Ligo? Dat kan voordelig, eenvoudig en snel. Je vult een online vragenlijst in, je gaat langs bij de notaris voor identificatie en je ontvangt alle finale stukken in je beveiligde dashboard.  Zo kan jij snel starten met ondernemen.

Wil je weten welke risico's je nog meer moet afdekken voor je bedrijf? Doorloop hier de legal check-up om te kijken of je bedrijf mogelijkerwijs nog meer risico's loopt. Heb je nog vragen over het stappenplan BV starten? Stel je vraag via onze online chat. Het Ligo-team staat altijd voor je klaar om je te helpen.

Happy entrepreneuring!

Topics: Blogs, Oprichten, Rechtsvormen, Tips voor ondernemers, Besloten Vennootschap (B.V.)