Meet the Ligo-specialist: Merel Huijbers

merel-huijbers

 

 

 

 

Deze keer stellen we Merel Huijbers aan je voor. Zij is al ruim 10 jaar advocaat en volledig gespecialiseerd in het arbeidsrecht. Anderhalf jaar geleden is zij overgestapt van Baker & McKenzie naar Boontje Advocaten, omdat het ondernemerschap haar lonkte. Boontje Advocaten bestaat uit 17 advocaten met ieder een eigen aandachtsgebied, wat betekent dat er heel veel kennis in huis is. Binnen Boontje Advocaten heeft Merel een eigen praktijk opgebouwd en levert zij maatwerk aan haar klanten. Benieuwd hoe Merel ondernemers helpt? Lees hieronder hoe zij dat doet.

Ligo: Waarom schakelen ondernemers juist Boontje Advocaten in?
Merel: Vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit uit zich in specialistische kennis, goede bereikbaarheid, snelle dienstverlening en praktisch advies. Een voorbeeld is het aanbieden van een gereduceerd tarief aan startups.

Ligo: Wat maakt jou een goede arbeidsrecht specialist?
Merel: Cliënten waarderen in mij mijn parate kennis, pragmatische insteek en het feit dat ik ook goed naar de menselijke en commerciële belangen van een kwestie kijk.

Ligo: Wat is de meest gestelde vraag van ondernemers?
Merel: Hoe kan ik op de meest efficiënte manier het probleem met een niet goed functionerende werknemer oplossen?

Ligo: Wat MOET een ondernemer weten van het arbeidsrecht?
Merel: Dat de vorig jaar ingevoerde Wet Werk & Zekerheid het arbeidsrecht er niet gemakkelijker op heeft gemaakt, maar dat er in de praktijk voor veel problemen goede oplossingen zijn.

Ligo: Wat zijn de valkuilen van ondernemers die jij vaak ziet?
Merel: Dat werkgevers afscheid willen nemen van een niet goed functionerende werknemer, terwijl er (te) weinig aandacht aan het opbouwen van een dossier is besteed.

Ligo: Heb jij tips & tricks voor ondernemers om deze valkuilen te voorkomen?
Merel: Zorg er voor dat de kritiek die je hebt op (het functioneren van) de werknemer ook echt bekend is bij de werknemer. Dit kan gemakkelijk door op gezette tijden een e-mail te sturen waarin feedback wordt gegeven op het functioneren. Daarnaast is het van belang dat ook uit de beoordelingsverslagen blijkt dat de werknemer niet goed (genoeg) functioneert. Probeer ook tegenstrijdige signalen als het uitkeren van een bonus te voorkomen. Zorg er tot slot voor dat de werknemer weet dat er consequenties (zoals een schriftelijke waarschuwing of een einde van het dienstverband) vastzitten aan (langdurig) disfunctioneren.

Ligo: Hoe ziet de toekomst agenda van Boontje Advocaten eruit?
Merel: Verdere groei van het kantoor waarbij met name gelet wordt op het binnenhalen van specialistische kennis zodat er nog meer (parate) kennis op alle sub gebieden in huis is. Daarnaast zijn we ook druk bezig met het werkbaar maken van tariefafspraken waarbij gedacht kan worden aan een fixed fee-model.